Rotterdam
Zenbeoefening
Mediteren
Zenmeditatie (zazen) vormt het hart van de zenbeoefening. Wanneer we stil gaan zitten en tijd nemen om onze aandacht naar binnen te richten, merken we op dat de hectiek van alledag zijn oorsprong vindt in onszelf en dat gevoelens, gedachten en overtuigingen waar we ons aan vast houden, slechts schijnbare zekerheden zijn. We leren zien hoe en waarmee we onszelf in de weg zitten om dit leven volledig te leven. Door dat te onderkennen en in meditatie mee te werken, kunnen we geleidelijk meer ruimte en helderheid gaan ervaren in onze geest. Die ruimte kan helpen om meer in harmonie te leven met de grote verscheidenheid van situaties die we tegenkomen in ons dagelijks leven. Door dit met regelmaat en enige discipline te beoefenen, creëren we richting en dat kan ons wat meer rust geven.
Wanneer zazen echter op zeker moment werkelijk onderdeel van ons leven uitmaakt, brengt de beoefening een innerlijk kompas tot leven. We ontdekken dat er een vertrouwen in onszelf te vinden is, dat ook met het ongewisse en ongrijpbare in het leven uit de voeten kan. We kunnen dat ongewisse zelfs leren waarderen! We worden vaardiger in de omgang met wat ons hindert en wat ons uitdaagt. We leren reageren vanuit wijsheid, mededogen en vooral ook met wat humor. Hoewel zazen het hart is van de zenbeoefening houdt het daar niet bij op. Integendeel, het is in ons dagelijks leven waar we handelen, waar het echt telt. Gevoel voor ritueel en kennis van boeddhistisch onderricht kunnen daarbij ook behulpzaam zijn.
Ritueel & ceremonie
De manier waarop we zitten in zazen is in zichzelf al een rituele gebeurtenis, die inmiddels generaties lang wordt uitgevoerd. Daarnaast oefenen we rondom de meditaties ook met rituele omgangsvormen die we gebruiken in het samenkomen in de zendo (meditatieruimte). Daarmee creëren we een haast vanzelfsprekende harmonie meteen vormentaal die al eeuwen zijn werk heeft gedaan. Verder reciteren we regelmatig een van de soetra’s, woorden waar grote aantallen mensen zich door hebben laten voeden, inspireren, en uitdagen. In eenvoudige ceremonies is er regelmatig aandacht voor kleine en grote gebeurtenissen binnen de sangha (de groepbeoefenaars) en ook binnen de samenleving als geheel, zoals bij herdenking, geboorte en sterven. We kunnen deze vormentaalzien als een oefening in aandacht en in het uiten van respect en dankbaarheid.
Studie
De zentraditie kenmerkt zich door een rijkdom aan inspirerende teksten en uitspraken. Een onderdeel van de beoefening is dan ook dat onderricht tot ons te nemen. We lezen gezamenlijk teksten, bespreken deze en onderzoeken hoe het licht ervan kan schijnen op ons dagelijkse doen en laten. In individuele gesprekken tussen leraar en leerling wordt ook regelmatig met koans gewerkt. Dit zijn korte stukjes tekst, veelal beknopte dialogen, waarin heel het boeddhistisch onderricht in een oogwenk wordt voorgelegd en waarmee een zenstudent zijn of haar begrip en inzicht kan testen.
Waarden wereldwijd
Zo verdiepen we ons in de wijze en vaak praktische leringen die door boeddhistische meesters al vanaf de tijd van Shakyamuni Boeddha (de historische Boeddha) zijn doorgegeven. In de kern van die leringen bleef de verlichtende eenheidservaring van de Boeddha al die tijd leidend. Door de eeuwen heen zijn de lessen steeds weer opnieuw onder woorden gebracht en aangepast aan de behoeften van nieuwe generaties of andere omgevingen. Taizan Maezumi Roshi, één van de Japanse meesters die het zenboeddhisme in de jaren ‘60 van de vorige eeuw naar het Westen bracht, gebruikte hiervoor de aansporing "Je leven waarderen". Binnen ons zencentrum nemen we die aansporing nog steeds ter harte. En we zijn daarin geen uitzondering; we delen dat met een gezelschap van honderden leraren en zengroepen binnen Nederland, Europa en in de Verenigde Staten, aangesloten bij de White Plum Asanga, opgericht door en voortgekomen uit het werk van Maezumi Roshi.
Welkom
Is je nieuwsgierigheid gewekt? We verzorgen viermaal per jaar een introductiecursus van zes wekelijkse bijeenkomsten. Je leert de techniek van zenmeditatie en je maakt kennis met enige basisbeginselen uit het boeddhistisch onderricht.